ROOM OF SOLUTIONS


  • KURSER
  • RYK KLIMAET
  • BLOG
  • FINT
  • FRA TÅRN TIL TORV
  • OM GERD
  • KONTAKT
  • 🇩🇰
  • 🇬🇧

BLOG





DEN GODE INVOLVERENDE OG KONSTRUKTIVE JOURNALISTIK I PRAKSIS



BLOGINDLÆG



FØLG MED I ARBEJDET MED DEN INVOLVERENDE OG KONSTRUKTIVE JOURNALISTIK



4000 unge skal debattere klimaløsninger i Middelfart



Tuborgfondet donerer 3.7 mio. kr. til at uddanne 4000 unge fra forskellige ungdomsuddannelser i at debattere konstruktivt om klimakrisen. Samtidig sikrer det en stærk repræsentation af unge på Klimafolkemødet.





Tuborgfondets donation betyder, at 4000 unge fra hele landet i løbet af de næste fire år kommer til Klimafolkemødet i Middelfart.


LÆS MERE HER

Fra klimaangst til håb: Sådan kommunikerer du om klimaforandringer på en effektiv måde



Klimaforandringer er en af de største udfordringer, som vores planet og menneskeheden står overfor i dag. Kommunikation spiller en vigtig rolle i at tackle denne udfordring og sprede oplysning om, hvad vi kan gøre for at reducere vores påvirkning af miljøet. Men at kommunikere om klimaforandringer kan være vanskeligt.





Opdag, hvordan du kan tackle klimaangst og de psykologiske barrierer, der forhindrer effektiv kommunikation om klimaforandringer, og lær hvordan du kan inkludere håb og positive løsninger i dine budskaber.


LÆS MERE HER

Danmark er ikke længere forrest i feltet af lande, der viser vejen mod en grøn omstilling. Det skal klimajournalistikken afspejle.



Den der ejer fortællingen, styrer den fælles holdning. Og den fortælling, der har regeret de sidste år, er ikke længere rigtig. Danmark er ikke længere et enestående foregangsland inden for klimaomstillingen. Det skal journalistikken afspejle.





Vi udleder alt for meget CO2 gennem vores forbrug, og vi har en politisk ledelse, der nøler.


LÆS MERE HER

Jeg forlader 2022 med mere klimahåb, end jeg ankom med — Her er fem grunde til hvorfor.



Der er lang vej endnu, før vi igen kan leve i roligt samspil med natur og miljø. Men 2022 har budt på afgørende tiltag, der fører os i den rigtige retning.





En start kunne være at tage fat i nogle af de store fremskridt, der i år er blevet gjort på klimaområdet. Her er fem afgørende fremskridt, vi for alvor vil kunne mærke fremover:


LÆS MERE HER

30% af naturen skal beskyttes inden 2030



30 procent af naturen skal være beskyttet inden 2030, og der skal løbende afsættes op til 30 mia dollars om året til at betale for det.Sådan lyder nogle af hovedpunkterne i den aftale, der tidligt mandag morgen blev landet af de 196 lande, der har været samlet i Montreal til FNs møde om biodiversitet COP15.





Aftalen på COP15 er en ti-årig aftale. Den sidste aftale blev indgået i 2010 i Japan, og er på grund af corona blevet skubbet to år.


LÆS MERE HER

God klimajournalistik har også fokus på løsninger — Her er fem gode eksempler



Deprimerende eller helt fraværende journalistik om klimaet præger en del af de danske medier. Det går ud over vidensniveauet og dermed blandt andet mulighederne for at handle. Ny forskning peger på, at løsninger er efterspurgt særligt i klimajournalistikken.





Fem eksempler på medier, der i denne uge har dækket klimaet så det fænger


LÆS MERE HER

Når journalisten skifter rolle fra at oplyse til at hjælpe, kan store problemer finde nye løsninger



På Østerbro er en journalist i gang med at løse et problem kommunen ikke har kunnet løse gennem årtier. For når journalisten påtager sig en ny rolle, kan journalistikken være med til at løse et hav af samfundsmæssige problemer. Lige nu er der gang i et tydeligt eksempel på netop det på Østerbro i København.





Se hvordan det lokale medie ØsterbroLIV arbejder for at hjælpe handicappede i job.


LÆS MERE HER

Hvad jeg har lært af at arbejde med unge, debat og lokaldemokrati



De unge vil gerne være med i debatten, hvis den er konkret, konstruktiv og involverende. Men at diskutere partipolitik tiltrækker ingen. Dagsordenen skal være konkret og meget gerne defineres af de unge selv. Er det tilfældet, kan man til gengæld regne med engagerede unge, der tilfører debatten nye idéer, går nysgerrigt til værks og har en åbenhed for nye løsninger på tværs af det eksisterende. Det er noget af det, jeg har lært gennem de sidste fire år, hvor jeg har arbejdet med de unge og demokratisk dannelse og engagement.





Se hvordan man kan engagere de unge gennem en involverende og konstruktiv debat


LÆS MERE HER

Journalist — Kend dit publikum
Fem måder, du kan forstå dit publikum bedre



Skal du lave journalistik, der er relevant, kræver det, at du kender dit publikum. Om du skal oprette et nyt medie, en journalistisk serie eller blot en artikel, så bør din første tanke være; hvem har et behov for, at jeg fokuserer på det her. Ny forskning viser, at det ikke blot er en god idé rent journalistisk, men også økonomisk. Start dit arbejde med at finde et behov hos dit publikum.





Se fem gode måder, du let kan komme i gang med at undersøge, hvad dit publikum interesserer sig for.


LÆS MERE HER

Journalist — Kend dit publikum
Fem måder, du kan komme tættere på dit publikum i dag



Når journalistik ikke har et publikum, er det i bedste fald kunst, i værste fald spild af tid og ressourcer. Alligevel er der stadig mange steder modstand mod at bruge data til at måle journalistikkens relevans.





Se fem gode måder, du let kan komme i gang med at rykke dig tættere på dt publikum.


LÆS MERE HER

Nyt socialt lydmedie kan danne ramme for et nyt niveau af involverende debatter



En snak med Oprah Winfrey eller Elon Musk, et lørdagskaffemøde der varer en uge eller en live koncert med deltagere fra hele verden. Det nye sociale lyd-medie Clubhouse spænder vidt. Mulighederne er store. — Også for medier, der vil tættere på deres brugere.





CLUBHOUSE ER ET SOCIALT LYDMEDIE, DER FUNGERER SOM ET MØDESTED FOR SAMTALER, HVOR ALT FOREGÅR LIVE.


LÆS MERE HER

UNGE OG DIGITALE FÆLLESSKABER I EN TID MED CORONA



MEDIERNE GAV ET BILLEDE AF EN SKØDESLØS UNGDOM, JEG SATTE MIG FOR AT NUANCERE BILLEDET. DET KOM DER EN FORSKNINGSRAPPORT, EN UDSTILLING OG EN RÆKKE PODCASTS UD AF.





SE MIT STUDIE AF 126 UNGES BERETNINGER OM DERES FÆLLESSKABER UNDER HJEMSENDELSEN UNDER CORONAEN


LÆS MERE HER

Involverende journalistik hitter hos læserne



Fyens Stiftstidendes læsere er vilde med at blive involveret i journalistiskken. De mener, det fører til relevant og vedkommende journalistik, de gerne vil læse. Og de sætter pris på at blive involveret undervejs





SE MIn undrsøgelse af, hvad læserne synes om at blive involveret i journalistikken allerede inden den bliver til, giver et entydigt billede. - Læserne siger Ja tak!


LÆS MERE HER

Seks måder Fyens Stiftstidende oprettede nye forbindelser med sine brugere under Coronakrisen



Ingen kan mødes, journalisterne arbejder hjemmefra, alle interviews foregår over telefonen, og intet er som planlagt. Men hos Fyens Stiftstidende har nedlukningen ført til nye niveauer af læser-engagement og relationer. Relationer der vil leve videre, når samfundet engang åbner igen.





en involverende og konstruktiv tilgang til læserNe gjorde Fyens Stiftstidende relevant for sit publikum i en svær tid, hvor folk var afskåret fra at mødes.


LÆS MERE HER

How engaging and constructive journalism improved reader-satisfaction and sales in subscription.



Reach Out, I’ll Be There. That is not only the title of a well-known pop-song but also one of the crucial ingredients in a successful media recipe.For a year, I worked with a local newsroom at the most prominent media in Funen, Denmark; Fyens Stiftstidende. The task was to make journalism more relevant to the people consuming it and to reinvent the way a local journalist work.




LÆS MERE HER

Room of Solutions
Gerd Maria May
Johannevej 43, 5000 Odense C, Danmark | CVR nr: 41538112
| +45 2464 2516 | Gerdmay@gmail.com



ROOM OF SOLUTIONS