For selvom et spørgsmål kan føles privat, er man ofte ikke den eneste, der står i netop den situation. Mange var i tvivl om, hvorvidt eller hvordan sommerens fester kunne afvikles, om det var ok at tage på ferie udenfor de danske grænser osv. Derfor var svaret på et spørgsmål fra en læser sjældent kun relevant for den enkelte læser, der havde stillet spørgsmålet. Det nye ved at arbejde på denne måde for journalisterne, er primært, at idéerne kommer fra læserne, og ikke fra journalisterne selv. Dagsordenen bliver i højere grad sat af dem, mediet er til for.
En anden fordel ved denne arbejdsgang er, at artiklerne helt naturligt kan inkludere de mennesker, historien som udgangspunkt er relevant for. I stedet for, at det er journalisterne, der finder på situationer og spørgsmål, artiklerne skal handle om eller tage afsæt i, kan man på denne måde også vise, at det er helt konkrete læsere, der er i tvivl om, hvordan de skal agere.
Det bliver altså tydeligt, at mediets rolle i denne sammenhæng er at være der for læserne — og hjælpe dem med de udfordringer, de står med i deres liv.
Læseren der stiller spørgsmålet kan ofte ses i artiklen og kan her forklare baggrunden for spørgsmålet og behovet for viden, der ellers ikke er tilgængelig.
Journalisterne kan så træde ind som den, der via rollen som journalist, kan komme i kontakt med eksperterne og brede den viden ud, der er brug for. Rollefordelingen bliver derfor, at Journalisterne først skal undersøge, hvad der er relevant at researche på og hermed involvere modtagerne i processen, inden der er så meget som skrevet det første komma.
Først når den proces er gennemført, går det traditionelle journalistiske arbejde i gang. Først nu skal der researches, interviewes, faktatjekkes og formidles.
En artikel udarbejdet på denne måde, kan fx se således ud: