Seks måder Fyens Stiftstidende oprettede nye forbindelser med sine brugere under Coronakrisen





Ingen kan mødes, journalisterne arbejder hjemmefra, alle interviews foregår over telefonen, og intet er som planlagt. Men hos Fyens Stiftstidende har nedlukningen ført til nye niveauer af læser-engagement og relationer. Relationer der vil leve videre, når samfundet engang åbner igen.



Af: Gerd Maria May


At engagere dit publikum på en konstruktiv måde er kernen i journalistikkens fremtid — og især for de lokale medier. I løbet af denne periode med en nedlukning i store dele af vores samfund, rammes de lokale medier meget hårdt på økonomien, fordi økonomien for de fleste lokale medier stadig er baseret på annoncer. Og da annoncerne er nogle af de udgifter, der først spares væk mange steder, rammer Corona-krisen særligt hårdt de lokale medier.

Afskedigelser og endda lukning af medievirksomheder bliver gennemført over hele verden i disse dage. For at holde sig i live og være i stand til at informere, hjælpe og forbinde samfund, skal medievirksomhederne finde nye måder at være meningsfulde i deres samfund på. At skabe forbindelser ved at engagere dit publikum på en konstruktiv måde er en central vej for et medie at være meningsfuld.


Her er seks eksempler på, hvordan det danske regionale mediehus Fyens Stiftstidende blev relevant for deres læsere ved at arbejde konstruktivt og involverende.



1. Hjælp det lokale erhvervsliv





En af de første reaktioner på Corona-krisen var, at man i stigende grad blev opmærksom på, hvordan man kunne passe på hinanden i lokalsamfundene, og da de lokale virksomheder begyndte at mærke krisen for alvor, skabte avisen en hjælpelinje, hvor de lokale virksomhedsejere kunne få gratis hjælp.


Avisen samlede alle spørgsmålene og fik ved hjælp af samarbejder med blandt andet advokater, læger og revisorer for at få svar til det lokale erhvervsliv.





Flere end 50 fynske forretningsfolk sendte deres spørgsmål til deres lokale medie, og på den måde lyttede Fyens Stifstidende til og hjalp lokalsamfundet. Læs mere om erhverv112 her:

https://fyens.dk/artikel/erhverv-112-kan-en-virksomhed-b%C3%A5de-fyre-og-f%C3%A5-l%C3%B8nkompensation-2020-4-6



2. Hjælp læserne med at hjælpe deres lokale yndlingsbutikker.



Den virkelige krise for de fleste af de lokale butiksejere er naturligvis de færre kunder og faldet i omsætningen. I stedet for bare at lytte til — og fortælle alle de triste historier om, hvad der gik galt, besluttede avisen sig for at handle.

En ny journalistisk kampagne blev oprettet. Og efter kun tre uger havde mere end 1880 lokale borgere været en del af kampagnen — “Sæt pris på din by”.


Læserne deltog ved at fortælle, hvorfor de bruger netop denne lokale butik, og avisen giver tilbage ved at lave et lotteri, hvor der hver dag trækkes lod om en af læsernes ​​historier. Den læser, der har skrevet dagens historie, får sin historie i avisen, og modtager et gavekort til de lokale butikker.


Chefredaktøren skriver; “Vi beder dig ikke om at købe mere, end du normalt gør — men at handle så normalt og lokalt som du kan.”


Læs mere om “Sæt pris på din by” her:

https://fyens.dk/artikel/avisen-hj%C3%A6lper-butikkerne-under-coronakrisen-marianne-blev-den-f%C3%B8rste-vinder-af-gavekort




3. Digitale læser-redaktionsmøder



Normalt inviterer mediehuset sine læsere til læsermøder næsten hver uge. Men i løbet af denne særlige periode er det naturligvis ikke muligt. I stedet bliver nogle af møderne gjort digitale.





Et eksempel er, når en lokalredaktion inviterer til et læser-redaktionsmøde, hvor læserne kan fortælle reporterne, hvilke historier de gerne vil have i avisen, og hvilke spørgsmål, de har brug for svar på. Næsten 200 mennesker deltog i det første digitale redaktionsmøde, og næsten 5000 har set det, efter, det var live. Mødet blev afholdt og sendt via facebook-live, og kommentarsporet er fyldt med gode spørgsmål, som lokalredaktionen nu arbejder på at finde svar på.


Læs mere og se mødet her: https://www.facebook.com/VoresFaaborg/videos/2945267545529267



4. Hjælp dine læsere med at hjælpe sig selv



I et lokalsamfund er mennesker afhængige af hinanden. I de gode tider og i de dårlige. I byen Faaborg besluttede den lokale redaktion at bruge det til at hjælpe alle med at komme igennem denne svære periode.





Den journalistiske kampagne “Faaborg hjælper Faaborg” blev oprettet. Fyens Stiftstidendes lokalredaktion, der også udgiver Faaborg ugeavis slog sig sammen med en lokal konkurrent og gjorde kampagnen til noget, som alle i samfundet kunne dele.


Kampagnen inkluderer et online show med lokale berømtheder, en t-shirt med lokalt slogan og en masse andre ideer.

Alle de penge, der indsamles gennem de forskellige tiltag, skal enten bruges på en byfest eller gå til en fond, hvor lokale virksomheder kan få hjælp.

Hvor pengene ender med at blive brugt, bliver afgjort af byens borgere, der gennem en afstemning sender pengene enten den ene eller den anden vej. Men uanset, hvad borgerne vælger, bliver der skabet en følelse af at høre sammen og kunne gøre en forskel sammen i denne mærkelige tid.


Læs mere om “Faaborg hjælper Faaborg” her: https://fyens.dk/artikel/faaborg-hj%C3%A6lper-faaborg-mediehuse-g%C3%A5r-sammen-om-at-st%C3%B8tte-faaborg-og-har-brug-for-dig-2020-4-6



5. Husk at lytte til de unge



De unge bliver ofte udeladt af samtalen i nyhedsdebatten. Det skete også i begyndelsen af ​​korona-dækningen hos Fyens Stiftstidende. Men avisen besluttede at lytte til de unge og hjælpe dem med at få deres stemme hørt.

For at få historierne tog avisen fat i deres netværk af lokale gymnasier, hvor lærerne hjalp med at få historierne fra deres studerende.


De unge fortæller om, hvad det betyder for dem at være udelukket fra de fysiske fællesskaber, og hvad de håber, det vil gøre ved fællesskaberne på den anden side af krisen. Historierne bliver afleveret som artikler, podcasts og video, og de offentliggøres af de lokale medier under lockdown for at få de unge stemmer hørt.


Avisen skabte derudover et partnerskab med museum for kommunikation; Enigma, der efterfølgende vil samle de unges historier historier og skabe en udstilling med de unges oplevelser af fællesskabet i Coronaens tid.


Læs mere om projektet her: https://roomofsolutions.dk/fremtidens-fllesskaber.html



6. Lyt højere



I perioden med corona har journalisterne på Fyens Stiftstidende brugt en masse forskellige måder at nå ud til deres publikum på. En af dem er gennem publikumsinddragelsesværktøjet Hearken.


Hearken hjælper journalisterne med at lytte til publikum på en struktureret måde. Med et indlejringsmodul under hver artikel spørger journalisterne læserne, hvad de vil læse om — og herudfra kan journalisterne besvare spørgsmål og samtidig gøre deres journalistik langt mere relevant for modtagerne.


Tallene viser, at de artikler, der er lavet baseret på Hearken-spørgsmål, både bliver læst mere og i længere tid, end avisens andre artikler i gennemsnit.


Læs mere om Hearken her: https://www.wearehearken.com/