forstå dit publikum





To-dages kursus i Odense
15.-16. marts



Lær at forstå dit publikum og få konkrete værktøjer til at bruge din viden til at gøre din journalistik endnu mere relevant for dem, du laver den til. Lær hvordan du kan komme tættere på dit publikum gennem data, journalistiske værktøjer og lettilgængelige metoder. Og få så indsigt i værktøjer til, hvordan du kan målrette din journalistik til dit publikum. Kurset byder på inspiration og oplæg fra blandt andet Ingeniøren, Jysk Fynske Medier og andre med konkrete erfaringer du kan lære af.





Kursusbeskrivelse:

Lær at forstå dit publikum og lær at bruge din viden omkring dit publikum til at gøre din journalistik endnu mere relevant for dem, du laver den til. Adgang til data og mulighed for at bruge en række nye journalistiske redskaber, giver os mulighed for at komme tættere på dem, vi skal være relevante for. Men en skærm med en liste over de artikler, der er klikket mest på, gør det ikke alene.

Det kræver en forståelse og en bevidst journalistisk tilgang, hvis vi for alvor skal forstå, hvem vores publikum er, og udnytte den viden til at blive endnu mere relevante. Derfor er det helt afgørende, at journalister i dag kender til de muligheder der ligger i at forstå, hvem det er, man laver journalistik til.


Gennem kurset vil du lære, hvordan du kan aflæse data, og hvad du skal være opmærksom på. Derudover vil vi bruge det meste af tiden på, hvordan man ved hjælp af journalistiske formater, kan komme tættere på sit publikum, og her lade publikum være med til at definere, hvilke historier, du skal bruge din tid på. Du vil få indsigt i, hvordan en række medier, virksomheder og organisationer arbejder målrettet med at komme tæt på deres publikum.


Du vil lære, hvordan du helt konkret kan blive bedre til at undersøge og forstå, hvad dit publikum sætter pris på og efterspørger. Samtidig vil du lære, hvordan du kan omsætte din viden om dit publikum i relevante journalistiske og kommunikative produkter. Med afsæt i en række konkrete eksempler, vil vi gennem kurset udarbejde individuelle planer for, hvordan den enkelte kan bruge den nye viden i tilbage i hverdagen.


Du vil blive inspireret af nogle af dem, der har erfaringer med at udvikle og gennemføre denne type journalistik. Derudover vil vi gennem kurset lave workshops, hvor du får mulighed for at arbejde med et emne, der er relevant for den hverdag, du skal tilbage til efter kurset. Gennem oplæg, inspiration, diskussioner og workshops vil du efter kurset stå med en plan for, hvordan du kommer i gang med at forstå dit publikum endnu bedre, når du kommer hjem til din hverdag.


Derfor skal du tage kurset:

Der er stigende efterspørgsel efter journalister, der har forståelse for, at journalistikken ikke kun skal defineres ud fra mediet, men også ud fra hvad publikum efterspørger, på kurset her får du de eftertragtede kompetencer. Du bliver inspireret via en lang række konkrete eksempler på, hvordan nogle af de dygtigste arbejder med at forstå deres publikum lige nu. I løbet af kurset arbejder du med dit konkrete projekt og du vil efter kurset have en plan for, hvordan du vil kunne komme i gang med at forstå dit publikum endnu bedre.


Det praktiske:

Sted: Hotel Odeon Odense

Tid: 15.-16. marts

Pris: 6000 kr - PU giver et tilskud på 2700 kr

Tilmelding: Send mig en mail på gerd@roomofsolutions.dk