Det nye sociale lydmedie, Clubhouse danner ramme for et nyt niveau af involverende debatter





En snak med Oprah Winfrey eller Elon Musk, et lørdagskaffemøde der varer en uge eller en live koncert med deltagere fra hele verden. Det nye sociale lyd-medie Clubhouse spænder vidt. Mulighederne er store. — Også for medier, der vil tættere på deres brugere.



Af: Gerd Maria May


Fremtidens succesfulde medier, er medier, der er tæt nok på deres brugere til at forstå, hvad de gerne vil have, og hvordan mediet kan bidrage til at gøre deres liv bedre.

Det vil blandt andet sige medier, der for alvor involverer deres brugere i den journalistik, de laver — fra idéen opstår, til debatten er ebbet ud eller er ført videre.

Hvordan man rammer sine brugere, hvilke former kontakten skal tage og hvilke platforme, der skal bruges er der næsten lige så mange svar på, som der er medier.

Generelt for alle er, at det skal være let at mødes. Om det så er digitalt eller fysisk er underordnet. En ny vej til at kunne mødes med sine brugere er måske dukket op med det nye sociale lydmedie Clubhouse. Platformen har plusser og minusser.

Lige nu er det største minus, at alt for få danskere har en profil på Clubhouse. For at komme på skal du have en invitation, men når du først er inde, er det let at invitere andre med (så send mig en mail, hvis du endnu ikke er inde, men er nysgerrig — jeg har en bunke ubrugte invitationer liggende endnu)


Flere end otte millioner har på globalt plan downloadet den hypede app Clubhouse — og i følge flere kilder, er der nu omkring to millioner aktive på uge-basis på platformen. Selvom det lyder af mange, er det ikke nok, hvis man vil ramme et bredt publikum. Men vil man ramme en niche, er der gode muligheder. På sigt kan platformen danne ramme for en helt ny måde for medier at kommunikere med sine brugere på.





På velkomstsiden på Clubhouse kan de se, hvad der er på vej med folk, du følger på platformen, og du kan klikke dig ind i rum, hvor samtaler allerede er i fuld gang. Og har du lyst til at tage teten, kan du klikke på det grønne rum og starte dit eget rum.





Clubhouse er i min optik et rigtig godt bud på en ramme for en involverende debat.

Det er nemt at være med — det er nemt at deltage både passivt og aktivt og det er befriende, at det ikke efterlader et spor at til tider deprimerende hårde debatspor. Samtalen på Clubhouse foregår live og alle er velkomne.

Jeg har været i rum med blot to deltagere, og jeg har været i rum med flere tusinde. Mulighederne er mange, og for medier, ligner det en platform, der kunne fungere som samlende for et nichepublikum.


En stor fordel ved en debat på Clubhouse frem for på fx facebook er, at alle taler til hinanden nu og her — der er ikke nogen, der sidder og raser på deres tastatur til en diffus opponent. Alle er tilstede her og nu — og alle hører, hvad du siger, når du siger det. Det gør det til en rar oplevelse at deltage i debatter og at lytte til dem.

Den største ulempe ved Clubhouse pt er, at for få er på, og det er svært at komme på. Derudover er fordelen med at alt er live og forsvinder også en ulempe. Det er dyrt kun at lave noget for dem, der kan være med lige i øjeblikket. Den "lange hale" forsvinder. Det er derfor et strategisk valg for det enkelte medie, om det er tiden værd.



Nærkontakt



Selvom du er i rum med folk, du aldrig har mødt tidligere, oplever du gang på gang, at der er en stemning af, at folk gerne vil hjælpe hinanden til at lykkes bedst muligt.

Og der opstår gang på gang en stemning af fortrolighed og nærhed - også selvom ingen kan se hinanden, og alle bare kan dumpe ind.

Jeg har oplevet folk fortælle om deres ensomhed, om deres virksomhed, der var ved at bukke under for corona eller om en jagt på et job. Alle blev modtaget konstruktivt af de andre lyttere og min oplevelse var klart, at de blev sendt videre ud i verden bedre klædt på, end de var, da de dukkede op i klubhuset.

Måske er det kombinationen af, at alt er live og forsvinder med det samme og at det kun er lyd, der fører til oplevelsen af nærhed. I hvertfald har jeg sjældent følt mig så tæt på mine idoler på et socialt medie, som jeg gør på Clubhouse.

Den følelse skaber tillid og relationer. Netop to af de mest grundlæggende ting, der skal til for at medier kan agere succesfuldt.





Inde i et rum kan du klikke rundt i de andre deltageres profiler og let klikke “følg” hvis du synes, det ligner, en, du gerne vil snakke mere med. Du kan række hånden op eller du kan forlade rummet uden at forstyrre nogen.





Hvad er Clubhouse?



Helt kort, så er Clubhouse en app til Iphone. Det er et socialt medie, der udelukkende er baseret på lyd. Og alt fungerer live. Der er ikke noget, der bliver gemt eller optaget. Så be there og be square. 


- Og det kan faktisk godt føles ret angstprovokerende for sådan en som mig. 


 Man får konstant notifikationer om fantastiske samtaler, man kunne være med i.


Clubhouse beskriver sig selv sådan her: Clubhouse is a new type of social product based on voice. It allows people everywhere to talk, tell stories, develop ideas, deepen friendships, and meet interesting new people around the world.



Hvordan kommer jeg med?



Clubhouse er startet som en "invitation only" - platform. Det betyder, at du skal kende nogen for at komme med ind i varmen omkring pejsen.

Men det er faktisk ikke så svært - for når man først er inde, får man nemlig tildelt en række invitationer, man kan dele ud af. Og indtil videre ser det ud til, at jo flere man deler ud, jo flere får man.


Så vær gavmild, når du er inde - og skriv til mig, hvis du ikke er, så skal jeg nok hjælpe dig ind, så længe, der er tilgængelige invitationer.


Jeg fik selv min invitation af Julie Lindegaard, der hev mig med ind til en snak om, hvordan man kommer i gang med Clubhouse. Da jeg var på min allerførste tur rundt i klubhuset, stødte jeg ind i Anne Skare, der med det samme tilbød mig en intro til platformen. Hun hev mig med ud i et privat rum og gav mig her gavmildt og hjælpsomt den grundlæggende intro til, hvordan det hele fungerer. Og sådan har jeg stort set oplevet Clubhouse lige siden.  - Fyldt med folk der gerne vil de gode samtaler, og gerne vil hjælpe hinanden videre.





Du kan lave din egen profil, hvor du præsenterer dig selv, så folk kan følge dig, hvis de synes, I har noget at snakke om. Her kan man også altid se, hvem der har inviteret dig ind i klubben.





Hvordan får jeg folk i tale



Det er super nemt at komme i kontakt med folk.

Det er som om der er en stemning deriinde af, at det handler om at hjælpe hinanden. Helt lavpraktisk kan du klikke dig ind på en kalender, hvor du kan se, hvad der er planlagt af dine kontakter.

Men du kan også når som helst selv oprette en begivenhed, hvor du kan invitere folk med.



Godt at vide



Den første uge. du er på Clubhouse, får du en "festhat" sat på din profil.

Det betyder, at alle kan se, du er ny, og dermed bærer over med dig, når du fumler med knapperne. Når du er i et "room" kan du vælge bare at lytte, men du kan også "række hånden op" ved at klikke på iconet af en hånd, og hvis moderatoren vil, kan han eller hun invitere dig ind på scenen, hvor du så kan unmute dig selv og tale til alle i rummet.

Det er ligeledes moderatoren, der kan sende dig ud blandt publikum igen eller mute dig, når du er færdig.


En fin feature er, at man mens man er i et "room" kan klikke rundt på de andre deltageres iconer, og hvis man synes, nogen ser spændende ud, kan man følge dem og dermed få en besked, når de deltager i noget.

Møder man en ven, kan man også trække ud i et eget "room", hvor man kan snakke uforstyrret. Det er altså meget let at gå fra rum til rum og både deltage eller blot lytte til samtalerne, der kører.



Fakta om Clubhouse: