Af: Gerd Maria May
Fremtidens succesfulde medier, er medier, der er tæt nok på deres brugere til at forstå, hvad de gerne vil have, og hvordan mediet kan bidrage til at gøre deres liv bedre.
Det vil blandt andet sige medier, der for alvor involverer deres brugere i den journalistik, de laver — fra idéen opstår, til debatten er ebbet ud eller er ført videre.
Hvordan man rammer sine brugere, hvilke former kontakten skal tage og hvilke platforme, der skal bruges er der næsten lige så mange svar på, som der er medier.
Generelt for alle er, at det skal være let at mødes. Om det så er digitalt eller fysisk er underordnet. En ny vej til at kunne mødes med sine brugere er måske dukket op med det nye sociale lydmedie Clubhouse. Platformen har plusser og minusser.
Lige nu er det største minus, at alt for få danskere har en profil på Clubhouse. For at komme på skal du have en invitation, men når du først er inde, er det let at invitere andre med (så send mig en mail, hvis du endnu ikke er inde, men er nysgerrig — jeg har en bunke ubrugte invitationer liggende endnu)
Flere end otte millioner har på globalt plan downloadet den hypede app Clubhouse — og i følge flere kilder, er der nu omkring to millioner aktive på uge-basis på platformen. Selvom det lyder af mange, er det ikke nok, hvis man vil ramme et bredt publikum. Men vil man ramme en niche, er der gode muligheder. På sigt kan platformen danne ramme for en helt ny måde for medier at kommunikere med sine brugere på.